Σύμφωνα με έρευνες περίπου το 1-3% του πληθυσμού εμφανίζει δυσλεξία (ειδική μαθησιακή δυσκολία), ενώ το ποσοστό των παιδιών σχολικής ηλικίας που παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες για διάφορους λόγους (μη ειδικές μαθησιακές δυσκολίες) είναι πολύ μεγαλύτερο και κυμαίνεται στο 20-25%.
Τα αίτια της δυσλεξίας εξακολουθούν να απασχολούν πολλούς επιστήμονες παγκοσμίως. Κατά καιρούς πολλά αποτελέσματα ερευνών αλλά και διαφωνίες μεταξύ των ερευνητών έχουν έρθει στο προσκήνιο των συζητήσεων. Εντούτοις, η πλειονότητα αυτών καταλήγουν ότι πρόκειται για δυσλειτουργία συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου που οφείλεται κυρίως σε κληρονομικούς παράγοντες.
Σήμερα, είναι πλέον τεκμηριωμένο από πολλές νευρολογικές μελέτες πως η δυσλεξία οφείλεται σε νευρολογική διαταραχή, χωρίς να έχει ακόμα εντοπισθεί η ακριβής θέση των δυσλειτουργούντων κυκλωμάτων του εγκεφάλου. Εντούτοις από πρόσφατες μελέτες εγκεφάλων δυσλεκτικών ανθρώπων καθώς και από πειραματικά δεδομένα ενισχύεται ολοένα η άποψη ότι η δυσλεξία οφείλεται σε φλοιώδη εγκεφαλική μικροδυσγενεσία συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου εξαιτίας μετανάστευσης νευρικών κυττάρων που συμβαίνει κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών της εμβρυικής ζωής.